На каждом Гран-при присутствуют шесть ключевых официальных лиц, которые отслеживают и контролируют деятельность стюардов и маршалов, чтобы обеспечить безопасное и гладкое проведение этапа в соответствии с регламентами ФИА.
Четыре из шести делегатов назначаются ФИА. Это директор гонки (сейчас это Чарли Уайтинг), постоянный стартер и два дополнительных стюарда, один из котоых номинируется в качестве председателя. Эти два стюарда должны иметь суперлицензию ФИА, и представлять страну-организатора гонки.
Еще двое номинируются национальными федерациями принимающей страны. Это клерк трассы и дополнительный стюард, гражданин принимающей страны, с суперлицензиями ФИА.
Клерк трассы работает в паре с директором гонки, у которого преобладающие полномочия. Директор гонки указывает клерку трассы, как инструктировать стюардов в ходе различных сессий свободных заездов, квалификации и гонки.
Директор гонки и клерк трассы, как и технический делегат ФИА (ныне Джо Бауэр) должны присутствовать на этапе с 10.00 четверга (среды в Монако) до завершения.
Директор гонки, клерк трассы и председатель стюардов должны находиться на радиосвязи, пока машины находятся на трассе. Кроме того, клерк трассы должен находиться в главной радиорубке и быть на связи со всеми постами маршалов.
Выписки из Регламента ФИА
OFFICIALS
36) The following officials will be nominated by the FIA:
— A permanent steward who will be chairman, from among holders of the FIA Super Licence of nationality different to that of the organiser ;
— One other steward stewards from among holders of the FIA Super Licence of nationality different to that of the organiser;
— A race director;
— A permanent starter.
37) The following officials will be nominated by the ASN from among holders of an FIA Super Licence, and their names sent to the FIA at the same time as the application to organise the Event:
— One steward from among the ASN’s nationals.
— The clerk of the course.
38) The clerk of the course shall work in permanent consultation with the race director. The race director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:
a) the control of practice and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations,
b) the stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations,
c) the stopping of practice or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out,
d) the starting procedure,
e) the use of the safety car.
39) The race director, the clerk of the course and the technical delegate must be present at the Event from 10.00 on the day of initial scrutineering and the stewards from 15.00 on the same day.
40) The race director must be in radio contact with the clerk of the course and the chairman of the stewards at all times when cars are permitted to run on the track. Additionally, the clerk of the course must be in race control and in radio contact with all marshal’s posts during these times.