Свободная практика и квалификация

На каждом Гран-при все пилоты могут участвовать в двух полуторачасовых сессиях свободных заездов в пятницу (четверг в Монако), еще в одной часовой сессии утром в субботу, и в квалификации в субботу. В ходе свободных заездов команды ограничены двумя машинами за сессию. Использовать машины может либо заявленный третий пилот команды, либо любой из основных. Для участия в в гонке пилот должен принять участие хотя бы в одной сессии, в субботу, остальные не являются обязательными.

Часовая субботняя квалификация разделена на три части, в ходе каждой на трассе участвует произвольное число пилотов одновременно, и каждый проходит столько кругов, сколько желает:

Q1: Все 22 машины должны пройти быстрые круги в любое время в первые 15 минут часовой сессии. В конце 15-минутки самые медленные 6 машин выбывают из дальнейшей борьбы, и занимают последние 6 мест на стартовой решетке

Q2: После 7-минутного перерыва, показанное время обнуляется, и 16 оставшихся участвуют во втором 15-минутном отрезке, аналогичном первому. Шесть самых медленных по итогам этой части занимают места с 11 по 16.

Q3: После 8-минутного перерыва, время вновь обнуляется, и оставшиеся 10 машин борются за поул-позишн и первые 10 мест на старте. Они также могут пройти любое количество кругов.

В ходе первых двух 15-минутных сессий машины могу использовать любое количество топлива, а выбывшие могут дозаправлять машины в любых объемах накануне гонки. Лучшие 10 пилотов, однако, могут добавить перед гонкой лишь то количество топлива, которое они использовали в ходе последней 15-минутной части квалификации.

Если пилот остановился на трассе без веских, по мнению стюардов, причин, или помешал другому пилоту в ходе любой из сессий, стюарды могут вынести наказание, отодвинув его на то количество мест на старте, которое посчитают заслуженным.

Выписки из Регламента ФИА

PRACTICE SESSIONS

107) Save where these Sporting Regulations require otherwise, pit lane and track discipline and safety measures will be the same for all practice sessions as for the race.

108) No driver may start in the race without taking part in at least one practice session on the second day of practice.

109) During all practices there will be a green and a red light at the end of the pit lane. Cars may only leave the pit lane when the green light is on. Additionally, a blue flag and/or a flashing blue light will be shown in the pit exit to warn drivers leaving the pit lane if cars are approaching on the track.

110) Unless written permission has been given by the FIA to do otherwise, the circuit may only be used for purposes other than the Event after the last practice session on each day of practice and on the day of the race no less than one hour before the end of the pit lane is opened to allow cars to cover a reconnaissance lap.

111) The interval between the third free practice session and the qualifying practice session may never be less than two hours.

112) In the event of a driving infringement during any practice session the Stewards may drop the driver such number of grid positions as they consider appropriate. Unless it is completely clear that a driver committed a driving infringement any such incident will normally be investigated after the relevant session, any penalty imposed shall not be subject to appeal. Where appropriate, regard will also be given to the provisions of Article 57.

113) Any driver taking part in any practice session who, in the opinion of the stewards, stops unnecessarily on the circuit or unnecessarily impedes another driver shall be subject to the penalties referred to in Article 112.

114) Should it become necessary to stop any practice session because the circuit is blocked by an accident or because weather or other conditions make it dangerous to continue, the clerk of the course will order red flags to be shown at all marshal posts and the abort lights to be shown at the Line. When the signal is given to stop, all cars shall immediately reduce speed and proceed slowly back to the pit lane, and all cars abandoned on the track will be removed to a safe place. At the end of each practice session no driver may cross the Line more than once.

115) The clerk of the course may interrupt practice as often and for as long as he thinks necessary to clear the track or to allow the recovery of a car. However, only during qualifying practice will the session be extended as a result. Should one or more sessions be thus interrupted, no protest can be accepted as to the possible effects of the interruption on the qualification of drivers admitted to start.

FREE PRACTICE
116) Free practice sessions will take place:
a) The day after initial scrutineering from 10.00 to 11.30 (P1) and from 14.00 to 15.30 (P2).
b) The day before the race from 11.00 to 12.00 (P3).

QUALIFYING PRACTICE
117) The qualifying practice session will take place on the day before the race from 14.00 to 15.00.
The session will be run as follows:
a) From 14.00 to 14.15 (Q1) all cars will be permitted on the track and at the end of this period the slowest five cars will be prohibited from taking any further part in the session.
Lap times achieved by the fifteen remaining cars will then be deleted.
b) From 14.22 to 14.37 (Q2) the fifteen remaining cars will be permitted on the track and at the end of this period the slowest five cars will be prohibited from taking any further part in the session.
Lap times achieved by the ten remaining cars will then be deleted.
c) From 14.45 to 15.00 (Q3) the ten remaining cars will be permitted on the track.
The above procedure is based upon a Championship entry of 20 cars. If 22 are entered six cars will be excluded after Q1 and Q2 and, if 24 are entered, six cars will be excluded after Q1 and Q2 leaving 12 cars eligible for Q3.

118) If, in the opinion of the stewards, a driver deliberately stops on the circuit or impedes another driver in any way during the qualifying practice session his times will be cancelled.

Вам также могут понравиться

Сайт использует легкие файлы cookies, персональные данные обрабатываются в соответствии с ФЗ-152. Понятно Подробнее